plakat festiwalowy
plakat festiwalowy
zhongguo zhongguo
869
BLOG

KINO CHIŃSKIE NA 66 FESTIWALU W CANNES

zhongguo zhongguo Kultura Obserwuj notkę 13

 

  W tym roku kino chińskie powraca do Cannes z trzema filmami, które są proponowane amatorom tego legendarnego festiwalu. Szczególną uwagę chcę zwrócić na twórczość reżysera szóstej generacji Jia Zhang Ke. Filmowiec uczestniczy w kompetycji i ma wielkie szanse aby zdobyć jedną z nagród, wszak już był nagrodzony na festwalu w 2008 roku.

image  Ekipa filmowa

  Obok Jia Zhang Ke przedstawiony będzie film Flory Lau ‘’Pewne spojrzenie’’ i film Johnnie To ‘’Nocny seans’’.

  Ale powrócę do tego reżysera, za sprawą którego powstała ta notka.

                                                

                                                      image

Jia Zhang Ke urodził się w 1970 roku w Fen Yang, mieście w prowincji Shan Xi. Był studentem w Szkole Sztuk Pięknych w stolicy prowincji, w której przyszedł na świat – Taiyuan. Następnie wstąpił do Filmówki w Pekinie, gdzie stworzył ‘’filmową grupę eksperymentalną’’ uważaną za pierwszą strukturę niezależnego filmu chińskiego. W 1991 roku napisał swoją pierwszą powieść.

  Jest reżyserem uhonorowanym za granicą swego kraju, a w nim znany tylko w środowisku kinomanów. Otrzymał wiele nagród na światowych festiwalach filmowych. W filmach swych reżyser kładzie duży akcent na realistyczne sceny zaczerpnięte z życia codziennego, zakorzenione w kulisach Chin. Właśnie z tego względu jest bardziej znany przez publiczność europejską niż chińską. Nota bene w Chinach nikt mi nic o nim nie potrafił nigdy powiedzieć.

  W 2006 roku Jia Zhang Ke otrzymał ‘’Złotego Lwa’’ na 63 weneckiej Mostra za film ‘’ Still Life’’. Swym filmom nadaje angielskie tytuły z myślą o publiczności zagranicznej i dla większego zaiteresowania się nimi publiczności chińskiej (z racji pewnych snobistycznych tendencji). Nie myślał nigdy być reżyserem, po nieudanym starcie w malarstwie, powiedział ojcu: ‘’jeszcze o mnie usłyszysz i będziesz ze mnie dumny’’. Dotrzymał obietnicy, ojciec może być dumny z syna.

 

 W telegraficznym skrócie przedstawić chcę filmową twórczość tego niezwykle utalentowanego reżysera.

 

"Xiao Wu’’ -  film pochodzi z 1997 roku, opowiada codzienne życie złodziejaszka z rodzinnego miasta reżysera.

 image

Film jest analizą dokumentalną społeczeństa chińskiego, odtwarzającą stosunki społeczne średniej klasy, odzwierciedlających nudę i poczucie powstającego impasu. Tytułowa postać powraca w późniejszym filmie ‘’Nieznane przyjemności’’, gdzie jest szefem bandy, widzimy go jeszcze w innych filmach takich jak ‘’Platform’’ i ‘’The Word’’

                                                        ***

‘’Platform’’ - film narodził się w  2000 roku na wątku znanej piosenki śpiewanej na stacji kolejowej. I na nowo akcja toczy się w okolicach rodzinnego miasta reżysera - Feng Yang. Jest to epopeja zwykłych ludzi.

 

      image                                                        

 

Język lokalny miesza się z językiem ogólnym, a więc chińskim. Film  ukazuje zmiany osobiste i socjalne w Chinach. Film został wybrany na festiwalu w Toronto jako drugi najlepszy film ostatnich 10 lat.

 

                                                                                     ***

 

‘’Nieznane przyjemności’’ w Datong (prowincja Shanxi) dwoje młodych 19-to letnich bezrobotnych ludzi, bez przyszłości wałęsa się po ulicach miasta.

                                               

 image

                                                                                   ***

 ‘’The world’’ (2005)

 

image

 

Tao zarabia na życie jako tancerka  w Parku Atrakcji ‘’The world’’ – wielkim kompleksie składającym się z replik znanych zabytków świata. Jej chłopak pracuje tutaj jako strażnik... chcą oni wciągnąć do tej pracy również przyjaciółkę, której mąż wyjechał do Francji.

 

                                                                             ***

‘’Dong’’– ten dokumemtalny film z 2006 roku, przedstawia pracę współczesnego malarza Liu Xiao Dong poprzez jego dwa dzieła. Pierwsze wykonane jest w Feng Jie, mieście które wkrótce zostanie zatopione przez wody Zapory 3 Przełomów. Malarz przedstawia portrety robotników podczas pracy i relaksu. Drugie dzieło to sceny zaczerpnięte z Bangkoku, pokazujące piękne, zmysłowe, młode kobiety. Reżyser i malarz pokazują prostotę i godność Chińczyków.

 image

 

                                                   ***

‘’Still Life’’  jest mym ulubionym filmem Jia Zhang Ke, nakręconym na początku 2006 roku w mieście Feng Jie.

 image

Film opowiada dwie historie, nieco równoległe.

Han San Ming-górnik, chce odszukać żonę, której nie widział 16 lat. Druga postać to pielęgniarkaShen Hong,która szuka męża będącego z dala od  domu od dwóch lat,chce rozwodu. Dwie opowieści o samotności i o opuszczeniu, ale także o solidarność, w której splatają się  indywidualne dramaty i zbiorowe losy. Film jest wezwaniem   społeczeństwa nękanego przez gwałtowne wstrząsy i siły natury,dokumentalny  melodramat,dramat społeczny i niepowtarzalnej mocy wzruszeń.

 

                                                                             ***

‘’City 24’’   z 2008. Akcja ulokowała się w zniszczonej dzielnicy miasta Cheng Du – stolicy Si Chuan’u. Mają tu  powstać nowoczesne wieżowce. Film był przedstawiony na festiwalu w Cannes.

 

 image

 

                   

 

                                                                                  ***

                                          

‘’I wish I knew’’  (2010) image

Opowiada historię Shang Hai’u poprzez usta mieszkańców fascynującego portu, w którym zaszły ogromne zmiany od 1930 roku. Są to zmiany polityczne i kulturalne, rewolucje, zamachy, przemieszczanie się ludności. 18 osób wspominających swe życie w tym mieście, swe osobiste doświadczenia zamyka w 18 roździałach... Shang Hai z przeszłości i z przyszłości. Shang Hai jest również tym miastem gdzie wszystko się zaczęło dla chińskiego kina. Jia Zhang Ke zatem integruje w swym filmie cały szereg starych filmów z shanghajskiej wytwórni filmowej. 

  

 

                                                      ***

 

’'A touch of Sin’’  - mało jeszcze wiemy o tym ostatnim filmie Jia Zhang Ke. image

Jest to trzeci oficjalny ‘’występ’’ reżysera na Festiwalu Filmowym w Cannes. Pierwszy raz ‘’Nieznane przyjemności’’, drugi raz ‘’City 24’’. To długi film (2 godz.13’), z kilkoma krwawymi zdarzeniami, z humorem i z ukazaniem nierówności społecznej.

Film jest hołdem złożonym reżyserom Chang Che i King Hu, wielkim specjalistom sztuki walki. Z pewnością ten nowy film będzie miał kilka scen akcji, co będzie zaskakujące je zobaczyć. Historia nie jest całością lecz porozrzucana w różnych częściach Chin.

 

Mam nadzieję, że Jia Zhang Ke nie wyjedzie z Cannes z pustymi rękoma.

Z ostatniej chwili 26/05/13, godz. 19:45 czasu środkowo-europejskiego,

Jia Zhang Ke zdobył nagrodę za najlepszy scenariusz


                                              image

Jia Zhang Ke ze swoją ulubioną aktorką (i jednocześnie żoną), która gra w jego filmach 

 

 

zhongguo
O mnie zhongguo

CHINY - to moja pasja i powołanie. KRAJ, w którym jest najwięcej ludzi do polubienia. JĘZYK, HISTORIA, KULTURA, TRADYCJA ... wszystko mnie interesuje. Wśród moich podróży po Chinach losy wiodą mnie tam gdzie jest zawsze coś do odkrycia </&lt NAGRODA ''za systematyczną prezentację kultury chińskiej i budowanie mostów pomiędzy narodem chińskim i polskim'' (2012 rok)"

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura