Zhongguo
Zhongguo
zhongguo zhongguo
78
BLOG

NA POŻEGNANIE WIOSNY

zhongguo zhongguo Literatura Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

     Wiosną  2013 roku z inicjatywy pasjonaty poezji narodził się jedyny na świecie wirtualny Festiwal poezji *Th’Republic of Poets* . Był on świetnym łącznikiem kontaktu kulturowego między Autorami i Czytelnikami Salonu 24.


  Corocznie będąc gościem na łamach tych kart, było dla mnie honorem współuczestniczyć w tej wspaniałej przygodzie. Moje tłumaczenia poezji chińskiej stały się corocznym wiosennym spotkaniem. Nawet udało mi się „skleić” esej, który był moją dumą oraz współtworzyć „zlikwidowane” LB „Poetry & Paratheatre”. W ramach niniejszego LB dostąpił mnie zaszczyt otrzymać nagrodę za systematyczną prezentację kultury chińskiej i budowanie mostów między narodem chińskim i polskim w 2012 roku.

                                                                                       image

 

Nic, ani nikt nie wróży, że Festiwal się wskrzesi i odrodzi się jak mityczny feniks z popiołów. Zaginęła kultura przez wielkie K kosztem porachunków politycznych. Wielka szkoda!

 

Nie omieszkam otrzeć publicznie łzę i dołączyć jak za dawnych lat bywało, krótkie tłumaczenie wiersza jednego z współczesnych poetów chińskich - BEI DAO.

Urodził się on w Pekinie, w 1949 roku miesiąc przed proklamowaniem ChRL. W młodości zwolennik wielkiego Mao, później przeciwnik jego poglądów. Kilkakrotnie był nominowany do literackiej Nagrody Nobla.

   image



Bei Dao jest pseudonimem artystycznym („Wyspa Północna”), właściwe poeta zwie się Zhao Zhen Kai. Atmosfera samotności i rozpaczy emanuje w jego twórczości.


 

        „Wierna i szczera”

  

           Nie zapalaj lampy

Mędrzec prowadzi do drzwi ciemności

Ręka moja zna drogę

Tak jak klucz otwiera serce

Ona otwiera twe przeznaczenie

Wiosna powiewa za drzwiami

Kilka łodyg bambusa się kołysze

Ciało lekko unosi się nad ziemią

Zbłąkana zamieć się oddala

Motyle łączą się w pary

Stąpam za tobą, wiaro,

Za tobą, która niesie śmierć

 


                                                      

                                                        Pozostali zawiedzeni Autorzy i osieroceni Czytelnicy.


 


 


 


zhongguo
O mnie zhongguo

CHINY - to moja pasja i powołanie. KRAJ, w którym jest najwięcej ludzi do polubienia. JĘZYK, HISTORIA, KULTURA, TRADYCJA ... wszystko mnie interesuje. Wśród moich podróży po Chinach losy wiodą mnie tam gdzie jest zawsze coś do odkrycia </&lt NAGRODA ''za systematyczną prezentację kultury chińskiej i budowanie mostów pomiędzy narodem chińskim i polskim'' (2012 rok)"

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura